مشکلات تراکم استخوان در دانش آموزان را جدی بگیرید

یازار :

+0 به یه ن

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: آموزش مجازی کنونی سبب بروز مشکلات مربوط به تراکم استخوان در دانش آموزان شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ افشین استوار مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به آثار روحی و جسمانی برگزاری دوره‌های آموزش مجازی اظهار کرد: یکی از اقدامات وزارت بهداشت تعیین شیوه‌نامه‌های بهداشتی و ایجاد شرایطی برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌هاست زیرا با شیوع کرونا در کشور تحرک بدنی و فعالیت های کودکان و نوجوانان کاهش چشمگیری پیدا کرده است و این زنگ خطری برای شیوع بیماری های غیرواگیر در دوران پساکرونا خواهد بود.

او ادامه داد: باید شرایط آموزش حضوری به خصوص در مدارس هرچه زودتر ایجاد شود تا سلامت روانی و جسمانی فرزندان در آینده دچار مشکلی نشود؛ زیرا شکل گیری تراکم استخوان در دوران کودکی انجام می شود.

مقالات بیشتر:تاتو کار غرب تهران

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده تغذیه سالم و فعالیت های بدنی مناسب در بین دانش آموزان سبب شکل گیری تراکم استخوان ها شده است که اگر کودکان از تحرک لازم برخوردار نباشند در آینده دچار پوکی استخوان خواهند شد.

استوار گفت: توسعه واکسیناسیون باید در کل جامعه انجام شود و اگر پوشش واکسن به اندازه کافی و لازم بالا برود می توان دانش آموزان را راهی مدارس کشور کنیم. دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی باید در مدرسه ها به طور دقیق رعایت شود تا والدین با خیالی آسوده فرزندان خود را به مدارس بفرستند.

مقالات دیگر:آموزشگاه سه تار غرب تهران


غربالگری سرطان سینه برای زنان بالای ۳۰ سال ضروری است

یازار :

+0 به یه ن

اصفهان - ایرنا - مسوول ثبت و غربالگری سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: غربالگری سرطان سینه برای زنان بالای ۳۰ سال با توجه به شیوع بالای این بیماری و اهمیت تشخیص به موقع آن، ضروری است.

زهرا روانخواه روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان بُروز سرطان سینه در استان اصفهان رو به افزایش است و این بیماری، شایع ترین نوع سرطان در میان زنان بشمار می آید.

وی با بیان اینکه اصفهان جزو استان های با بُروز بالای سرطان سینه در کشور است، اظهار داشت: حدود نیمی از بیماران مبتلا به سرطان سینه کمتر از ۵۰ سال سن دارند بهمین دلیل غربالگری این نوع بیماری برای زنان بالای ۳۰ سال توصیه و تاکید می شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آخرین آمار موجود در سال ۹۷ حدود یکهزار و ۶۵۰ بیمار جدید مبتلا به سرطان سینه در استان اصفهان شناسایی شد، اضافه کرد: این تعداد نسبت به سال قبل آن یعنی ۹۶ حدود یکصد نفر افزایش یافت.

مقالات بیشتر:بهترین رنگ و مش کار غرب تهران

روانخواه با اشاره به اینکه زنان می توانند با مراجعه به مراکز بهداشتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در همه شهرها و روستاها از خدمات غربالگری سرطان سینه بهره مند شوند، گفت: در این غربالگری، علاوه بر آموزش علائم سرطان، اقدامات لازم برای تشخیص به موقع بیماری و شناسایی آن انجام می شود.

وی از جمله علائم سرطان سینه را وجود توده، تغییر در قرینه بودن، قوام بافت، تغییرات پوستی و رنگ و ترشحات خونی سینه عنوان و خاطرنشان کرد: اگر زنان هر یک از این علائم را در بدن خود مشاهده کردند در اسرع وقت به مراکز بهداشتی یا پزشک بویژه متخصص جراحی فعال در زمینه سرطان سینه مراجعه کنند.

مسوول ثبت و غربالگری سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مهمترین عوامل پیشگیری کننده از ابتلا به سرطان سینه را سبک زندگی سالم، وزن متعادل، ورزش، تغذیه سالم و مصرف نکردن دخانیات و الکل دانست و تصریح کرد: گسترش زندگی شهرنشینی، بالا رفتن میانگین سنی جمعیت، مسائل ژنتیکی، آلاینده های محیطی و افزایش استعمال سیگار و قلیان در بین زنان در سال های اخیر بر رشد این بیماری تاثیر داشته است.

روانخواه با تاکید بر اینکه سرطان سینه در صورت تشخیص به موقع، درمان پذیری بالایی دارد، افزود: غربالگری این نوع سرطان در کشورهای پیشرفته از ۵۰ سالگی آغاز اما در کشورمان این کار از بالای ۳۰ سالگی توصیه می شود.

وی، سن اولین بارداری و شیردهی را نیز در ابتلا به سرطان سینه در میان زنان موثر دانست و توضیح داد: مطالعات نشان می دهد زنانی که نخستین بارداری آن بالای ۳۵ سالگی باشد احتمال ابتلا به سرطان سینه در آنها مقداری بالاتر می رود.

وی درباره آخرین ضعیت طرح غربالگری سرطان سینه برای زنان در شهر اصفهان گفت: این برنامه از سال گذشته در دستور کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان قرار گرفت اما در چند ماه اخیر، پیک‌های همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ بر آن تاثیر گذاشت.

 

روانخواه افزود: این طرح همچنان در مراکز بهداشتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حال اجراست و زنان می توانند با مراجعه به این مراکز از خدمات رایگان آن استفاده کنند.

به گفته وی، زنان در شهرهای کوچک و روستاها استقبال بهتری از غربالگری سرطان سینه دارند اما در شهرهای بزرگ از جمله کلانشهر اصفهان این موضوع از سوی زنان چندان جدی گرفته نمی شود.

سرطان سینه به رشد کنترل نشده سلول‌های پوشش داخلی مجرای شیری یا لوبول گفته می شود؛ از نشانه های آن می توان به وجود توده در هر ناحیه از سینه و زیر بغل، درد یا حساسیت در سینه، هر گونه تغییر شکل، رنگ و اندازه در سینه و هرگونه ترشح روشن یا خونی از سینه اشاره کرد.

مقالات دیگر:تشریفات مجالس شمال تهران


چرا فوتی‌های کرونا صفر نمی‌شود؟

یازار :

+0 به یه ن

به گفته عضو کمیته علمی کشوری کرونا از افرادی که هنوز دو دز خود را تزریق نکرده یا اینکه تا کنون هیچ واکسنی دریافت نکردند و پس از این هم دریافت نمی‌کنند، به این بیماری مبتلا می‌شوند.

ناطقان:  مسعود یونسیان، در پاسخ به سوال که چرا با وجود سرعت گرفتن واکسیناسیون باز هم با روزانه حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ فوتی کرونا مواجه هستیم؟، گفت: خدا را شکر واکسیناسیون در کشور سرعت گرفته است و این موضوع جای تقدیر دارد، اما واقعیت این است که ما به نسبت بسیاری از کشورها انجام واکسیناسیون را دیر آغاز کردیم.

مقالات بیشتر:سالن زیبایی رودکی

وی ضمن اشاره به اینکه درست است که بیش از ۷۵ درصد جامعه ما یک دز و فراتر از ۴۵ درصد دز دوم واکسن را دریافت کرده اند، ادامه داد: اگر بپذیریم که افرادی که ۲ دز واکسنشان کامل شده و ۲ هفته هم از تزریق دز دومشان گذشته است، در برابر کرونا مصون هستند، در حال حاضر حدود ۳۱ درصد از جمعیت ما در مقابل این بیماری ایمنی دارند و در واقع از امروز این درصد از افراد مصون تلقی می‌شوند.

دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری کرونا با بیان اینکه مرگ‌ومیری که هم اکنون شاهد آن هستیم مربوط به افرادی که طی دو تا ۳ هفته اخیر و یا حتی برای مدت طولانی‌تر است که به این بیماری مبتلا و بستری شده اند، افزود: در آن زمان میزان افراد واکسینه شده کمتر بود و افرادی که حدود یک ماه پیش در مقابل کووید مصونیت داشتند، حدود ۱۱ تا ۱۲ میلیون نفر بودند که اگر این مقدار بر جمعیت بالای ۱۲ سال کشور تقسیم کنیم، حدود ۲۰ درصد می‌شود.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: نکته بعدی در این خصوص این است که ما داده‌های فردی را به صورت جزئی در اختیار نداریم، اما در کشورهایی که این اطلاعات در دسترس بوده بر اساس بررسی‌های انجام شده این نتیجه به دست آمده که حتی هنگامی که ۷۰ درصد جامعه واکسینه شده اند، آن ۳۰ درصدی که مصون نیستند به ویژه اگر در گذشته هم به این بیماری مبتلا نشده باشند، عمده بیماران بستری در بیمارستان و مرگ‌ومیرهای کرونایی را تشکیل می‌دهند.

وی توضیح داد: بنابراین افرادی که واکسینه شده اند از هم اکنون مصونیت خوبی در برابر کووید دارند به ویژه اگر ۲ هفته از تزریق دز دوم آن‌ها گذشته باشد و همچنین چنانچه افراد واکسینه شده در گذشته با علامت و یا بی علامت دچار کرونا شده باشند، میزان مصونیت آن‌ها بیشتر است و ما از آن‌ها انتظار ابتلای شدید و مرگبار نداریم.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا متذکر شد: اما آن دسته از افرادی که هنوز دو دز خود را تزریق نکرده یا اینکه تا کنون هیچ واکسنی دریافت نکردند و پس از این هم دریافت نمی‌کنند، به این بیماری مبتلا می‌شوند و متاسفانه به نوع شدید آن هم گرفتار می‌گردند و به طور کلی هنوز برای اینکه مشاهده تاثیر کامل واکسیناسیون بر روند مرگ‌ومیر و بستری‌ها زود است.

این استاد دانشگاه در خصوص زمان پایان کرونا عنوان کرد: همه ما امیدوار هستیم که پایانی برای کرونا وجود داشته باشد و این بیماری سرنوشتی همچون آنفلوانزا داشته باشد، اما این امر به این موضوع بستگی دارد که ما و تمام دنیا با افزایش سرعت واکسیناسیون تا چه میزان از بروز جهش در این ویروس جلوگیری می‌کنیم و این اتفاق باید در تمام دنیا رخ دهد چرا که اگر با جهشی در گوشه‌ای از دنیا مواجه شویم، این جهش می‌تواند به راحتی به سایر نقاط جهان هم برسد.

مقالات دیگر:دفتر عقد شیک


  • [ 1 ]