آسیب شدید همه‌گیری بر سلامت روان زنان و جوانان

یازار :

+0 به یه ن

تهران-ایرنا- نتایج نظرسنجی جدید موسسه یوگاو نشان داد که همه گیری کرونا در کنار سایر تاثیرات منفی آن و تلفاتی که در سراسر جهان بر جای گذاشته است، بیشترین آسیب را بر سلامت روان  زنان و جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله داشته و آنها را از نظر مالی در تنگنا قرار داده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، روزنامه گاردین نوشت: موسسه یوگاو و دانشگاه کمبریج در پروژه مشترک سالانه جهانی گرایی خود به این نتیجه رسیدند که در بسیاری از ۲۷ کشوری که در آنها نظرسنجی انجام داده اند، جوانان بیش از افراد مسن احساس می کنند که بحران کووید-۱۹ نگرانی های مالی و روانی آنها را وخیم تر کرده است.

در فرانسه، تقریبا نیم از مردم (۴۷ درصد) از افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله و یک چهارم آنها (۲۵ درصد) شامل افراد ۵۵ ساله و بالاتر نیز گفتند که همه گیری بر سلامت روان آن تاثیر گذاشته است که همین الگو در بسیاری از کشورهای اروپایی و سراسر جهان تکرار شد.

در آلمان ۳۸ درصد جوانان در مقابل ۲۲ درصد از افراد سن بالاتر گفتند که کووید تاثیر بدی برای سلامت روان آنها داشته است.

مقالات بیشتر:تاتو کار غرب تهران

در سوئد این اختلاف ۴۲ در مقابل ۱۹ درصد، در اسپانیا ۵۱ در مقابل ۳۹ درصد، در بریتانیا ۵۰ در مقابل ۲۵ درصد، در استرالیا ۵۱ در مقابل ۲۸ درصد و در مکزیک ۴۱ در مقابل ۱۸ درصد بوده است.

به  نسبت قابل قیاسی نیز جوانان و افراد مسن تر گفتند که در نتیجه همه گیری دغدغه پول را دارند و زنان به شکل قابل ملاحظه ای بیشتر از مردان تمایل داشتند که بیان کنند بحران کرونا بر روی آنها تاثیراتی منفی داشته است.

زنان در بسیاری از کشورها  نسبت به مردان نگرانی بیشتری درباره مسائل مالی شخصی، روانی و فشارهای کاری داشتند. این در حالیست ۵۵ درصد زنان در مقابل ۳۶ درصد از مردان  انگلیسی بیان کردند که زندگی حرفه ای آنها تحت فشار قرار گرفته است. این نسبت بین زنان و مردان اسپانیایی ۶۰ در مقابل ۴۲ درصد بود.

تنها سهم اندکی از جمعیت کلی در کشورهای شمالی اروپا و غرب که به زبان انگلیسی تکلم می کنند گفتند همه گیری بر روی منابع مالی شخصی آنها تاثیر گذاشته است. این سهم در فرانسه ۲۷ درصد، در آلمان ۲۴ درصد، در سوئد ۱۵ درصد، در انگلیس ۲۲ درصد، استرالیا ۲۹ درصد و در آمریکا ۲۷ درصد بوده است.

درصد بالاتری همین نظر را در کشورهای اسپانیا (۴۰ درصد)، ایتالیا (۴۳ درصد)، یونان (۵۰ درصد)، مجارستان (۴۶ درصد)، لهستان (۳۸ درصد) داشتند و حتی درصد بیشتری در برزیل (۵۴ درصد)، تایلند (۶۸ درصد)، کنیا (۷۵ درصد) و آفریقای جنوبی (۵۹ درصد) گفتند که همه گیری به منابع مالی آنها آسیب رسانده است.

خوشبینی درباره آینده در خارج از اروپا بالاترین سطح را داشت. در برزیل (۶۳ درصد)، مکزیک (۵۷ درصد)، مصر (۵۵ درصد)، عربستان سعودی (۷۰ درصد)، هند (۶۱ درصد)، اندونزی (۷۳ درصد)، کنیا (۸۱ درصد)، نیجریه (۸۸ درصد)، آفریقای جنوبی (۶۳ درصد) نسبت به آینده بعد از کرونا خوشبین بودند.

در فرانسه (۲۹ درصد)، آلمان (۳۴ درصد)، اسپانیا (۳۴ درصد)، ایتالیا (۲۷ درصد)، یونان (۲۴ درصد)، مجارستان (۳۴ درصد) و لهستان (۳۲ درصد) نسبت به آینده خوشبین بودند.

 

بر خلاف بسیاری از پیش بینی ها در مراحل اولیه بروز همه گیری، این نظرسنجی نشان داد که کووید-۱۹ تاثیر قابل توجهی در سبک زندگی و انتخاب های بیشتر مردم سراسر جهان از جمله در زمینه دورکاری نداشته است.

در بین کارمندانی که امکان کار کردن از خانه را داشتند اکثر افرادی که در بیشتر کشورها از آنها نظرسنجی شد گفتند ایده آل آنها این است که اصلا یا فقط گاهی از خانه کار کنند و کمتر افرادی بودند که ترجیح می دادند بیشتر ایام و یا کلا از خانه کار کنند.

همچنین وقتی از افراد پرسیده شد که آیا همه گیری آنها را وادار کرده که تغییری جدی در زندگی خود ایجاد کنند؛ مثلا به منطقه یا کشور دیگری بروند، شغل خود را عوض کرده یا از شریک زندگی خود جدا شوند فقط درصد اندکی از مردم در سراسر جهان گفتند که این تاثیر را داشته است.

در بیشتر کشورها این درصد یک رقمی گزارش شده است.

بعلاوه وقتی از افراد پرسیده شد که آیا همه گیری تاثیری در تغییر خواب، ورزش، سالم غذا خوردن آنها داشته و نسبت به دوران همه گیری تغییری در این زمینه در زندگی شان ایجاد شده است عمدتا بیان کردند در این موارد تغییری حاصل نشده است.

این نظرسنجی همچنین نتیجه گرفت که همه گیری کرونا تاثیرات مثبتی نیز در روابط نزدیک خانوادگی به نسبت روابط با دوستان، همکاران و همسایگان داشته است و تنها تعداد اندکی در سراسر جهان گفتند که بحران کرونا روابط آنها با اعضای خانواده شان را دورتر کرده است.

مقالات دیگر:دفتر عقد تهران


  • [ ]